ווטסאפ

העבודה בימי קורונה

גבריאל אסולין

רופא שיניים יקר,
האם לסגור את המרפאה בתקופה זו או להמשיך כרגיל?

 


מצד אחד אין שום מניעה להפעיל את מרפאת השיניים, אך מצד שני, קיים חשש בקרב הרופאים וצוותי המרפאה מחשיפה והידבקות ויש כאלה שאפילו תומכים בסגירת המרפאה מתוך חשש זה.


ובכן, נתחיל בהנחיות משרד הבריאות והר"ש נכון לתאריך 15.3.2020 - מרפאות שיניים יכולות להמשיך לעבוד תוך שמירה קפדנית על ההוראות כמו, אין לבצע טיפול במטופלים החשודים בהדבקות. יש לדאוג שלא ישהו יותר מ 10 אנשים במתחם המרפאה באותה עת. יש לדאוג לשמירת מרחק של 2 מטר לפחות בין הנוכחים בחדרי ההמתנה, יש להקפיד על ביגוד מגן, שימוש במסכות, משקפי מגן ומגני פנים וחיטוי משטחים קפדני בחומרי חיטוי.


מצד שני, כאמור, יש הטוענים כי עדיף לסגור את המרפאה כדי למנוע הידבקות של צוות המרפאה. אלא שלסגירת המרפאה יש השלכות לא פשוטות – מרפאת שיניים היא לא חנות למוצרי חשמל שאפשר לסגור ולפתוח שוב אחרי חודש ולהמשיך כאילו כלום לא קרה. יש מטופלים שנמצאים באמצע סדרת טיפולים, יש עזרות ראשונות, יש כאלה שנופל להם הכתר, כך שאי אפשר פשוט לסגור ולא לתת ללקוחות האלה את השירות. מיותר לציין שבמקרי של עזרה ראשונה וכו' מטופלים שמרפאת השיניים שלהם תהיה סגורה, יפנו למרפאה אחרת, וזה כבר לא מומלץ בכלל.


אההה... ויש עוד עניין "פעוט" וזה העניין הכלכלי. לא ברור כמה זמן יימשך המשבר הזה, מה שכן ברור זה שההוצאות הקבועות ימשיכו לתקתק כמו שעון שווייצרי. המרפאה תמשיך לשלם שכירות, והתשלומים על הפנוראמי שרכשת ימשיכו לרדת. לא להרבה מרפאות יש את הלוקסוס להמשיך לשלם את ההוצאות הקבועות מבלי לייצר הכנסות, גם אם ההכנסות נמוכות יותר מהממוצע בימים אלה.


ומה לגבי הסיכון בהדבקה עבור צוות המרפאה? בואו נהיה ריאליים: נכון להיום יש כ-200 וקצת חולים מדווחים, ובהערכה גסה כ- 2,000 לא מדווחים, כאשר רובם המוחלט עם סימנים קלים בלבד. כל זה נחשב פרומיל ביחס לגודל האוכלוסייה. לצוות המרפאה יש סיכוי גדול יותר להידבקות בהמון דברים אחרים במהלך הפעילות השוטפת, מאשר היום בקורונה. אז ברור שצריך לעצור את ההתפשטות ככל שניתן, אך נראה שעם הקפדה על היגיינה וכללי בטיחות כפי שהוזכרו בתחילת המאמר, הסיכוי להידבקות הולך ופוחת. יותר מזה, כנראה שתנועת המטופלים תלך ותפחת כך שגם דבר זה עשוי להפחית את סיכויי ההדבקה.


ולכן, לא צריך לסגור את המרפאה נכון להיום. המרפאה יכולה לעבוד במתכונת מצומצמת תוך הקפדה על כללי היגיינה ובטיחות ברמה הגבוהה ביותר. אפשר אפילו להוסיף להנחיות משרד הבריאות גם תשאול למטופלים: האם חזרו מחו"ל, האם הם מרגישים טוב וכו'...


אי סגירת המרפאה נכון גם לגבי הטווח הקצר אך בעיקר לגבי הטווח הארוך. למרפאה שתפסיק את הפעילות עכשיו לגמרי, יהיה קשה יותר לחזור לשגרה מבחינת הכנסות בהשוואה למרפאות שהמשיכו לפעול. הדבר דומה למירוץ שליחים – דמיינו את הרץ שעומד במקום בזמן שהוא מקבל את המוט וצריך להתחיל לרוץ, לעומת הרץ שנמצא בריצה איטית ומקבל את המוט. מי מהם יצליח לפתח מהירות בצורה קלה ומהירה יותר? כמובן שהרץ שהיה בתנועה ולא זה שעמד במקום.


ועוד עניין, לא תמיד צריך למהר עם קבלת החלטות נחרצות. כמו שביבי אמר "אנחנו באירוע מתגלגל" וצריך לראות מה קורה בהמשך ולקבל החלטות בהתאם. אגב, בינתיים, אם מנטרלים את תחושת הפאניקה והרעש התקשורתי אז לא קרה כלום מבחינה עסקית. אנחנו רק בהתחלה, ואולי יש קצת האטה, אבל מה זה לעומת תקופת החגים שבקושי יש כמה ימי עבודה בחודש?


בנוסף, לא כדאי לפסול את התרחיש האופטימי. הפאניקה הגדולה תמיד נמצאת ברמה הגבוהה ביותר בתחילת המשבר, ואח"כ מבינים שצריך גם להמשיך בשגרת החיים. מי כמונו, למודי מלחמות ומבצעים, יודעים שבסופו של דבר צריך להמשיך לחיות. כך שייתכן מאוד שאוטוטו הציבור יחזור לשגרה, אולי לא שגרה רגילה, אבל סוג של שגרה.
ויש אפילו את התרחיש היותר ורוד. נגיף הסארס שהיה לפני כ-18 שנים ודומה בשמונים אחוז לנגיף הקורונה, פשוט נעלם פתאום כלא היה. יתכן שזה מה שיקרה גם עם הקורונה.


ההבדל הגדול הוא שאז לא היה את הרעש שהרשתות החברתיות והוואצאפ מייצרים, כך שהכול היה בפרופורציות הריאליות, ולא כפי שקורה היום.
שווקו ואמצו!
ונקווה לטוב...

 

 

*המאמר מייצג דיעה אישית. הנחיות משרד הבריאות המוצגות בו נכונות לתאריך פרסום המאמר בלבד, אלא אם צויין אחרת. 

 

 

רוצה לשמוע איך אנחנו יכולים לשפר את ביצועי מרפאת השיניים שלך? לחץ כאן 

 

 

הירשמו לניולזטר

הירשמו וקבלו טיפים שיווקיים, מאמרים ועוד ישירות למייל שלכם
אנא מלאו את טופס - הירשמו לניולזטר